SZCZEGÓŁY ZAGADNIENIA

Kto będzie Sportowcem Roku 2020 w Polsce?

Badanie opinii zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski ze względu na płeć i wiek (18 – 54) wśród osób deklarujących zainteresowanie sportem. Badanie zrealizowano w dniach 4 – 6 stycznia 2021 roku. Dobór próby był warstwowo – proporcjonalny. Wielkość próby badawczej wyniosła 1065 osób (CAWI N=1065).

W zakresie listy plebiscytowej ankietowani mieli do dyspozycji 15 nazwisk. Każdemu z zawodników przydzielali miejsca wpisując odpowiednią liczbę przy nazwisku. Ranking powstał poprzez przyporządkowanie każdemu z miejsc odpowiedniej punktacji. Poprzez zsumowanie otrzymanych punktów wyłoniono kolejność. Respondent miał możliwość przydzielenia tylko pierwszych pięciu miejsc.

Zapoznaj się z wynikami

Krótkie wnioski z badania

W opinii ankietowanych, na tytuł polskiego Sportowca Roku za rok 2020 najbardziej zasługuje Robert Lewandowski. Polski napastnik w pierwszej „trójce” wyprzedził Igę Świątek oraz Dawida Kubackiego.

Tuż poza finałowym podium uplasował się zwycięzca ubiegłorocznego Plebiscytu – Bartosz Zmarzlik. Na wysokie, piąte miejsce wdarł się z impetem Jan Błachowicz – zawodnik MMA i Mistrz Świata organizacji UFC w wadze półciężkiej.

Tuż za pierwszą piątką uplasował się natomiast Kamil Stoch. Serial „Gambit Królowej” przyniósł nie tylko renesans szachów, ale zwiększył zainteresowanie sukcesami polskiego arcymistrza szachowego. Jan-Krzysztof Duda uplasował się na wysokim, siódmym miejscu. Pierwszą dziesiątkę zamyka natomiast pływaczka Katarzyna Wasick.

Plebiscyty rządzą się swoimi regułami, dlatego postanowiliśmy przeprowadzić ogólnopolskie, reprezentatywne badanie na temat postrzegania polskich sportowców przez osoby zainteresowane sportem. Pierwsza dwójka nie dziwi w ogóle. To z tej pary można spodziewać się także zwycięzcy plebiscytu. Na trzecim miejscu spodziewałem się raczej Bartosza Zmarzlika. Niewykluczone jednak, że pozycję sukcesów skoczków tradycyjnie wzmacnia jak zwykle końcówka roku, gdy informacji na ich temat jest najwięcej. Wysokie miejsce zajął Jan Błachowicz reprezentujący MMA – mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, ekspert z zakresu konsultingu i marketingu.

Małą rewolucją w TOP 10 jest natomiast obecność szachisty. Niewykluczone, że doszło do swoistej synergii sukcesów Jana-Krzysztofa Dudy oraz zainteresowania szachami na niwie popularności serialu „Gambit Królowej”. Razem sprawiło to, że polskie szachy stały się ogólnym beneficjentem tej sytuacji co zaowocowało wysokim siódmym miejscem dla zawodnika. Miłym zaskoczeniem jest także obecność w pierwszej dziesiątce pływaczki Katarzyny Wasick. Pod nazwiskiem panieńskim Wilk, ta zawodniczka startowała na dużych imprezach przecież już od czasów Igrzysk w Pekinie. Ale dopiero w 2020r. wybuchł jej talent i okazała się najszybszą pływaczką świata. Osiągnęła szósty wynik w historii na 50 metrów kraulem – dodaje Grzegorz Kita.

 

Ciekawy jest rozkład odpowiedzi w poszczególnych grupach wiekowych. W grupie wiekowej 45-54 lat rozkład odpowiedzi jest taki sam jak w badaniu ogólnym. Natomiast w grupach młodszych można zaobserwować ciekawe różnice.

 

  • w grupie wiekowej 25-34 lata zwycięża Iga Świątek!
  • z kolei Bartosz Zmarzlik wędruje z 4. miejsca na drugie w opiniach osób w wieku 18-24 lata.
  • miejsce wyżej przesuwa się natomiast Dawid Kubacki wśród ankietowanych w wieku 35-44 lata, ale jednocześnie spada o jedno miejsce niżej w grupie 18-24 lata.
  • trzy pozycje spada Jan Błachowicz w grupie 35-44 lata.

Dominacja Roberta Lewandowskiego nie może dziwić. Osiągnął on w minionym roku praktycznie wszystko co mógł dokonać. Jestem bardzo ciekawy, czy zeszłoroczny zwycięzca rankingu Bartosz Zmarzlik w oficjalnym plebiscycie będzie wyżej niż w naszym badaniu. Plebiscyt PS rządzi się swoimi prawami i jest mocno uzależniony od „mobilizacji” fanów danej dyscypliny. Mimo, że Zmarzlik budzi różne emocje wśród kibiców czarnego sportu, sympatycy „jazdy w lewo” mają świadomość, że jest on na ten moment najlepszym ambasadorem Speedwaya i zrobią wszystko by ponownie było o nim głośno  – mówi Paweł Chmielowski ze Sport Analytics.

 

Ankietowani nie mają natomiast żadnych wątpliwości, kto zasługuje na tytuł sportowego objawienia roku w polskim sporcie. Z miażdżącą przewagą wygrywa Iga Świątek, którą wskazało prawie 73% badanych. Jednak drugim w kolejności odkryciem roku nie okazał się Jan-Krzysztof Duda, ale Krzysztof Ratajski, który w emocjonujący sposób awansował do ćwierćfinału Mistrzostw Świata w darcie.

 

Wykonawcy badań

Paweł Chmielowski (Sport Analytics)

Socjolog, przedsiębiorca, analityk sportowy, specjalista z zakresu badań ilościowych i statystyki. Właściciel Agencji Analityki Sportowej Sport Analytics oraz Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych TriC. Realizował usługi badawcze dla placówek dyplomatycznych. Współpracował z jednostkami naukowymi, pracownikami uczelni wyższych i władzami samorządów. Wykładowca na Collegium da Vinci oraz Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

W obszarze badania kibiców pracuje także z organizacjami (Fortuna 1 Liga, FEN, AMP Futbol), wieloma klubami (takimi jak Lech Poznań, Wisła Kraków, Śląsk Wrocław, Anwil Włocławek, Trefl Gdańsk i in.), sponsorami klubów sportowych (m.in. STS, Millenium) oraz ze sportowcami indywidualnymi.

 

Sport Management Polska

Firma wyspecjalizowana w profesjonalnym marketingu i konsultingu sportowym. SMP jest liderem rynku sportowego oraz jedną z najbardziej szanowanych i najdłużej działających agencji marketingu sportowego w Polsce. Została założona w 2002r. przez znanego polskiego eksperta Grzegorza Kitę.

W swojej historii SMP zrealizowała ponad 250 projektów marketingu sportowego. Znana jest m.in. z takich sukcesów jak realizacja projektu T-Mobile Ekstraklasa dla T-Mobile (2011-15), wypromowanie polskiego pływania w latach 2005-08, rozwój słynnego cyklu biegów przeszkodowych Runmageddon (2016-2018) czy wielkie futbolowe transakcje kapitałowe (ITI – Legia Warszawa, Allianz – Górnik Zabrze).

Posiada także obszerne portfolio sukcesów we współpracy z marketerami. Pracowała m.in. dla Allianz, Bioton, T-Mobile, STS, FoodCare, Telefonia Dialog, McDonald’s, JSW, Tag Heuer, Energa, Reebok, Haier, BASF, Tatry Mountain Resorts, Campus, Foods by Ann, Michelin, Tauron, CH Manufaktura, Uber Eats, Salomon, PKE, Renault i wielu innych.

Jako wyłączny przedstawiciel reprezentowała narodowe reprezentacje Polski w pływaniu, lekkiej atletyce, kajakarstwie czy taekwondo ITF.

Współorganizowała również Ekspedycję Campus Syberia Mongolia i współpracowała przy rajdzie pustynnym RMF Morocco Chalenge. SMP posiada także szereg doświadczeń w działaniach dla władz samorządowych. Realizowała projekty m.in. dla Warszawy, Gdańska czy Białegostoku. Współpracowała także ze Szczyrkiem, Toruniem i Ełkiem.

Dodatkowe informacje

Paweł Chmielowski

Sport Analytics

e-mail: kontakt@sportanalytics.pl

www.sportanalytics.pl

 

Grzegorz Kita

CEO

Sport Management Polska

tel. kom. +48 601 321 238

e-mail: grzegorz.kita@sportmanagement.pl

www.sportmanagement.pl