Kita, Herra, Bournemouth i brakujące Cheerleaderki...
news
autorMarcin Pacholak / 2019-04-12

O BADANIACH KIBICÓW SŁÓW KILKA

Badania kibiców przez organizacje sportowe stają się coraz to ważniejszym procesem w dziedzinie marketingu sportowego oraz budowania marki sportowej. W programie Wojciecha Herry, w którym gościem był Grzegorz Kita, specjalista od szerokorozumianego biznesu w sportu, jednym z poruszonych tematów był właśnie proces budowania relacji na linii podmiot sportowy a kibice. Powołując się na wspomniany wyżej materiał, warto jeszcze raz podkreślić postać kibica jako klienta czy konsumenta. Stwierdzenie rozumiane, jednak niestety czasami traktowane tylko w sensie deklaratywnym.

Najważniejszym czynnikiem zachęcającym kibiców do pójścia na imprezę sportową jest aspekt sportowy. Czynnik, na który trudno w sposób bezpośredni wpłynąć. Istnieje jednak kilkanaście czynników, które znacząco mogą przyczyniać się do budowania kultury chodzenia na wydarzenia sportowe. Przed podmiotami sportowymi rodzą się wyzwania, których celem jest to by kibic na obiekcie czuł się dobrze. Istotnym procesem jest to aby kibic, poza kluczowym aspektem sportowym miał zapewnione możliwości, którym może poświęcić swój czas oraz czas towarzyszących mu osób. Sukces w budowaniu relacji na linii organizacja sportowa, a kibice sympatycy jest praca nad kilkoma czynnikami jednocześnie.

KLUB PIŁKARSKI JAKO PRZYKŁAD PRZEDSIĘBIORSTWA SPORTOWEGO, BUDUJĄCEGO RELACJĘ ZE SWOIMI KLIENTAMI (KIBICAMI)

Organizacją sportową, która taki sukces buduje jest klub piłkarski A.F.C. Bournemouth, występujący w najwyższej klasie rozgrywkowej w Anglii. Słów kilka o badaniu oraz informacjach zwrotnych, który uzyskał klub.

Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu „Premier League Matchday Fan Experience Survey”. Odbyło się między 15 października a 2 stycznia. Miało na celu poznanie opinii kibiców na temat doświadczeń związanych z dniem meczowym. Sympatycy wypełnili kwestionariusze online. 960 kibiców popularnych „Wisienek” znalazło się w gronie niemal 40 tys. wszystkich sympatyków Premier League, którzy wzięli udział w badaniu.

Popularne „Wisienki” zajęły 7 miejsce w klasyfikacji ogólnej z wynikiem 77,2 znacząco przewyższając średnią ligową, która wynosi 71,5.

KLUCZOWE ASPEKTY PODLEGAJĄCE OCENIE

Zbadano stosunek kibiców do takich obszarów jak ułatwienia, jakość i zakres cateringu, program meczowy, atmosfera oraz zakres w jakim podtrzymuje swoją tradycję. Do utworzenia rezultatu końcowego posłużyło 14 czynników oceniane w skali od 1 do 5 (gdzie 1 – ocena najsłabsza, 5 – ocena najlepsza). Listę najlepiej ocenionych czynników przedstawia następująca tabela:

 

Oceniany aspekt

Ocena (skala 1-5, gdzie 1 ocena najsłabsza, 5 najlepsza)

Wrażenia ogólne

4,8

Program dnia meczowego

4,5

Doświadczenia związane z meczem

4,4

Atmosfera

4,4

Zakres, w jakim klub dba o swoją tradycję

4,4

 

Jakie jeszcze ważne kwestie ocenili sympatycy klubu?

  • Komunikacja klubu, w oczach badanych stale rozwija się. Klub jest wysoko oceniany za komunikację e-mailową, stronę klubową, kanały mediów społecznościowych oraz program meczowy.

  • Aspektem wyróżniającym klub jest jego aktywność dotycząca lokalnych inicjatyw oraz zaangażowania w lokalną społeczność.

  • Obiekt klubu staje się, miejscem coraz to przyjaźniejszym dla dzieci. W porównaniu do poprzedniego sezonu kibice chętniej zdecydowali się na wzięcie udziału wraz ze swoimi pociechami w różnego rodzaju atrakcjach.

TRUDNA, ALE WARTA PRACA

Proces budowania relacji na linii organizacja sportowa a sympatycy, pasjonaci czy kibice to proces, wymagający określenia pewnej strategii oraz kierunków rozwoju. Działania te warte są jednak tego by rozwinąć zjawisko dnia meczowego do rangi wydarzenia sportowego, gdzie relacja na linii klub – kibice, postrzegani jako klienci, będzie realizowana na wielu różnorodnych płaszczyznach (tej związanej z cheerleaderkami również... )

Artykuł powstał na podstawie:

  • https://www.afcb.co.uk/news/club-news/club-ranks-above-average-in-premier-league-fan-survey

  • „13:10 u Herry” Wojciech Herra i Grzegorz Kita

Sport Success