Ranking stron internetowych i obecności w social media klubów Plus Ligi
news
autorKacper Czebatul / 2017-10-04

Na szczycie rankingu trzy kluby, które w ostatnich latach są najlepsze również sportowo w Pluslidze. Strony internetowe Asseco Resovi czy też PGE Skry jest to zupełnie inny poziom, dużo wyższy od stron większości klubów PL. Po piętach depcze im aktualny Mistrz Polski – ZAKSA, jednak klub z Kędzierzyna-Koźla nie dostarcza kibicom aż tylu informacji co dwa wcześniej wymienione kluby. Poziom kolejnych w rankingu stron internetowych jest bardzo wyrównany. Mocnymi stronami jednych jest strona wizualna i przejrzystość, inne natomiast zasypują fanów większą ilością informacji o drużynie, zawodnikach itp. Różnicą, która zdecydowanie razi po oczach, jest w przypadku niektórych drużyn, brak zaktualizowanej zakładki „drużyna”. Część stawki Plusligi udostępnia na swoich stronach dużo wywiadów z zawodnikami, co jest jak najbardziej na plus. Powoduje to wzrost i zaspokojenie zainteresowania kibiców, tych okazjonalnych i tych najwierniejszych, a okazji nie brakuje, bo tak jak wspomniałem meczów jest teraz nawet więcej niż w czasie trwania ligi. Kilka klubów prowadzi także telewizję klubową, co także pozytywnie wpływa na zasięg docierania informacji o drużynie. Uważam jednak, że nieprzypadkowo regulamin (choć też nie w pełni) odzwierciedla potencjał drużyn – zarówno sportowy, jak i finansowy.

Metodologia przyznawania punktów

  1. Przejrzystość + strona wizualna                (5 pkt)

  2. Łatwość nawigacji                                          (5 pkt)

  3. Ilość i jakość informacji i akutalności       (5 pkt)

  4. Obecność w social mediach (Facebook, Twitter, Instagram) – ilość polubień, follow itp. (5 pkt)

 

1. Asseco Resovia Rzeszów – 20 pkt (5+5+5+5)

2. PGE Skra Bełchatów – 20 pkt (5+5+5+5)

3. ZAKSA Kędzierzyn-Koźle – 19 pkt (5+5+4+5)

4. Jastrzębski Węgiel – 17 pkt (4+4+5+4)

4. Onico Warszawa – 17 pkt (4+4+5+4)

6. Cerrad Czarni Radom – 16 pkt (4+5+4+3)

6. Łuczniczka Bydgoszcz – 16 pkt (4+4+5+3)

8. GKS Katowice – 15 pkt (4+4+5+2)

8. Indykpol AZS Olsztyn – 15 pkt (3+4+5+3)

8. Trefl Gdańsk – 15 pkt (3+4+4+4)

11. Cuprum Lubin – 12 pkt (3+4+3+2)

12. BBTS Bielsko-Biała – 11 pkt (3+4+3+1)

12. Espadon Szczecin – 11 pkt (3+4+3+1)

12. MKS Będzin – 11 pkt (3+3+4+1)

15. KS Aluron Warta Zawiercie – 10 pkt (2+3+4+1)

15. Dafi Społem Kielce – 10 pkt (2+3+3+2)

 

Asseco Resovia i Skra Bełchatów – absolutni liderzy rankingu. Najlepsze strony internetowe w całym zestawieniu drużyn Plusligi oraz zdecydowanie największa ilość osób śledzących ich profile w mediach społecznościowych.

Zaksa Kędzierzyn Koźle – mniejsza ilość polubień itp. od dwóch poprzednich drużyn, ale zdecydowanie większa od reszty stawki. Na stronę internetową patrzy się przyjemnie (fajnym pomysłem jest umieszczenie zdobytych trofeów przez klub na głównej stronie) jednak mamy na niej mniej informacji dla kibiców niż w przypadku Resovii i Skry.

Jastrzębski Węgiel i Onico Warszawa – identyczna zdobycz punktowa w każdym kryterium rankingu. Łączna ilość śledzeń w mediach społecznościowych to w przypadku Warszawy ponad 40 tysięcy, a w przypadku Jastrzębia ponad 60. Drużyna z Warszawy swoje działania marketingowe prowadzi w sposób, który może się podobać, umiejętnie wykorzystując potencjał medialny zawodników (m.in. Wrona, Włodarczyk). Strony internetowe obydwu klubów są bardzo przejrzyste i dodatkowo prowadzone w kolorystyce zgodnej z barwami klubu.

Cerrad Czarni Radom i Łuczniczka Bydgoszcz – strony internetowe obydwu klubów są bardzo przyjemne dla oka. Widać w nich pomysł i to, że ktoś naprawdę o to dba. W mediach społecznościowych obydwie drużyny mają ponad 20 tysięcy śledzeń, także nie jest to wynik bardzo słaby na tle innych drużyn, zwłaszcza, że nie mówimy o drużynach, które uchodzą za faworytów rozgrywek.

GKS Katowice – klub wielosekcyjny, więc i wspólna strona internetowa. Podstrona siatkarska, jednak zdecydowanie może się podobać. Prowadzona w charakterystycznych dla katowickiego klubu ciemnych barwach. Szata graficzna strony także odbiega od rutyny, ale moim zdadniem na zdecydowany plus. Wykorzystanie zdjęć siatkarzy czy herbów klubów w nagłówkach wiadomości mi osobiście bardzo się podoba. Trochę gorzej GKS radzi sobie w mediach społecznościowych, bo tam łączna ilość śledzeń wynosi około 15 tysięcy.

Indykpol AZS Olsztyn i Trefl Gdańsk – strona internetowa AZS-u jest w widoku bardzo prosta, ale dzięki temu przejrzysta. Nie ma wielu udziwnień, a przy tym zachowana jest pełna estetyka. Strona Trefla też jest bardzo prosta, jednak w moim odczuciu ciągnące się przez całą długość strony aktualności burzy wcześniej wspomnianą estetykę. Prowadzona jest również w charakterystycznych dla klubu ciemnych barwach, lecz brak pomysłu na prowadzenie akutalności (odwrotnie niż w przypadku GKS Katowice), sprawia, że strona jest bardzo monotematyczna i za bardzo ciemna. Drużyna z Gdańska jednak zdecydowanie lepiej radzi sobie w social media, gdzie łączna ilość śledzeń ich kont wynosi ponad 45 tysięcy. Olsztyn posiada ich prawie dwa razy mniej.

Cuprum Lubin – strona internetowa nie należy do najbardziej wyszukanych, ale potrafi być przy tym estetyczna. Na głównej stronie, moim zdaniem, dobrze komponuje się w tle zdjęcie hali Cuprum, jednak jak zjedziemy trochę niżej to w tle znajduję się po prostu kolor pomarańczowy (zgodny z barwami drużyny). Brakuje w tym konsekwencji, lub jakieś ładniejszego przejścia między zdjęciem hali w tle, a tym pomarańczowym tłem. Strona oprócz tego bardzo prosta i przy tym przejrzysta, jednak nie znajdziemy na niej zbyt wielu bieżących informacji co się dzieje w drużynie. W mediach społecznościowych, także raczej średnio na tle drużyn o zbliżonym potencjale sportowym, bo zaledwie około 13 tysięcy śledzeń.

BBTS, Espadon i MKS Będzin – trzy drużyny, które otrzymały w każdej kategorii tyle samo punktów. O stronach internetowych tych trzech drużyn ciężko nawet coś powiedzień. Klasyczne strony internetowe, na których po kolei dostajemy to co powinno na takich stronach być, czyli jakieś aktualności, wyniki zespołu, galerie itd. Brak tak naprawdę czegoś, co przykułoby uwagę. W mediach społecznościowych wszystkie trzy zespoły należą do najsłabszych wśród drużyn Plusligi posiadając łączną ilość śledzeń poniżej 10 tysięcy.

KS Aluron Warta Zawiercie i Dafi Społem Kielce – dwa najsłabsze kluby w rankingu. Strona internetowa beniaminka Plusligi z Zawiercia adekwatna jest do poziomu sportowego drużyny. Niezbyt estetyczna, ani niezbyt zadbana. Broni się stosunkowo dużą ilością informacji o drużynie. Na stronie drużyny z Kielc widać, że jest jakiś pomysł na jej prowadzenie, ale zdecydowanie brakuje w tym jakości. Już na głównej stronie widzimy, że prostokąt informujący o najbliższym meczu zakrywa część innej informacji, która z racji swojego rozmieszczenia na stronie, powinna być tą najważniejszą. Co więcej, zjeżdżając na dół strony, nagle trafiamy na puste szare pole pomiędzy aktualnościami, a rezultatami meczów. W mediach społecznościowych drużyna z Kielc posiada około 15 tysięcy śledzeń, Warta Zawiercie ponad 5 tysięcy.

 

 

KS Aluron Virtu Warta Zawiercie (9 pkt)

  1. 2 pkt

  2. 3 pkt

  3. 4 pkt

Asseco Resovia Rzeszów (15 pkt)

  1. 5 pkt

  2. 5 pkt

  3. 5 pkt

BBTS Bielsko-Biała (10 pkt)

  1. 3 pkt

  2. 4 pkt

  3. 3 pkt

Cerrad Czarni Radom (13 pkt)

  1. 4 pkt

  2. 5 pkt

  3. 4 pkt

Cuprum Lubin (10 pkt)

  1. 3 pkt

  2. 4 pkt

  3. 3 pkt

Dafi Społem Kielce (8 pkt)

  1. 2 pkt

  2. 3 pkt

  3. 3 pkt

Espadon Szczecin (10 pkt)

  1. 3 pkt

  2. 4 pkt

  3. 3 pkt

GKS Katowice (13 pkt)

  1. 4 pkt

  2. 4 pkt

  3. 5 pkt

Indykpol AZS Olsztyn (12 pkt)

  1. 3 pkt

  2. 4 pkt

  3. 5 pkt

Jastrzębski Węgiel (13 pkt)

  1. 4 pkt

  2. 4 pkt

  3. 5 pkt

Lotos Trefl Gdańsk (11 pkt)

  1. 3 pkt

  2. 4 pkt

  3. 4 pkt

Łuczniczka Bydgoszcz (13 pkt)

  1. 4 pkt

  2. 4 pkt

  3. 5 pkt

MKS Będzin (10 pkt)

  1. 3 pkt

  2. 3 pkt

  3. 4 pkt

Onico Warszawa (13 pkt)

  1. 4 pkt

  2. 4 pkt

  3. 5pkt

PGE Skra Bełchatów (15 pkt)

  1. 5 pkt

  2. 5 pkt

  3. 5 pkt

ZAKSA Kędzierzyn-Koźle (14 pkt)

  1. 5 pkt

  2. 5 pkt

  3. 4 pkt

 

Social Media:
 

KS Aluron Virtu Warta Zawiercie (5967)

Facebook: 4769

Twitter: 598

Instagram: 600

Asseco Resovia Rzeszów (240701)

Facebook: 182201

Twitter: 16400

Instagram: 42100

BBTS Bielsko-Biala (9575)

Facebook: 6304

Twitter: 1760

Instagram: 1511

 

Cerrad Czarni Radom (21896)

Facebook: 13689

Twitter: 3232

Instagram: 4975

Cuprum Lubin (13843)

Facebook: 9335

Twitter: 157

Instagram: 4351

Dafi Społem Kielce (15010)

Facebook: 10658

Twitter: 3954

Instagram: 398

Espadon Szczecin (7466)

Facebook: 5814

Twitter: 753

Instagram: 899

GKS Katowice (15096)

Facebook: 9533

Twitter: 1285

Instagram: 4278

Indykpol AZS Olsztyn (25048)

Facebook: 16098

Twitter: 4993

Instagram: 3957

Jastrzębski Węgiel (61218)

Facebook: 45485

Twitter: 4733

Instagram: 11000

Trefl Gdańsk (46748)

Facebook: 29446

Twitter: 5802

Instagram: 11500

Łuczniczka Bydgoszcz (26528)

Facebook: 21003

Twitter: 1776

Instagram: 3749

MKS Będzin (6017)

Facebook: 4789

Twitter: 494

Instagram: 734

Onico Warszawa (44482)

Facebook: 27125

Twitter: 6157

Instagram: 11200

PGE Skra Bełchatów (224819)

Facebook: 154119

Twitter: 19600

Instagram: 51100

ZAKSA Kędzierzyn-Koźle (119086)

Facebook: 94914

Twitter: 7472

Instagram: 16700

 

Sport Success