Modern Football. Raport z badań.
news
autorSport Analytics / 2017-08-08

W badaniu kibiców piłki nożnej, we współpracy z portalem 12zawodnik.pl, została poddana badaniu kwestia współczesnych trendów w piłce nożnej, zarówno w działaniu klubów, jak i na trybunach. Ankietowani udzielali odpowiedzi w skali 1-5, gdzie 1 oznacza trend, z którym całkowicie się nie zgadzają, a 5 trend, z którym całkowicie się zgadzają. Ankietowani mieli w skali ocenić współczesne trendy w piłce nożnej w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza „nie zgadzam się”, a 5 – „zgadzam się”. Największa zgoda dotyczy budowy nowych stadionów (4, 11), dzięki którym poprawia się komfort oglądania meczu na trybunach – jest to jedyny trend, którego średnia przekracza 4,00. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazły turnieje organizowane poza granicami kraju dla kibiców zagranicznych (3, 47), które są już chyba standardem i czymś powszechnym na świecie. Podium zamykają reklamy na strojach zawodników (3, 42) – wszak jakiś czas temu odeszła od „pustych” koszulek nawet FC Barcelona, która słynęła z tego, że nie ma logotypu żadnego sponsora na swoich trykotach. Kibice maja mieszane uczucia odnośnie reklam umiejscowionych na stadionach (3, 08), które także stały się nieodłącznym elementem każdego obiektu piłkarskiego. Najgorzej ocenione zostały zmiany herbów na potrzeby współpracy zagranicznej (1,31), ponieważ dla wielu fanów herb jest rzeczą świętą i nie godzą się oni na tego typu komercyjne ruchy. Krytykowany jest też sam fakt zmiany herbu – bez podania powodu (1,43). Przykładem takiej sytuacji jest choćby ostatnia zmiana herbu Juventusu Turyn. Mocno nieakceptowalny przez badanych jest także sponsor w nazwie klubu (1,57). Obecnie prawie wcale nie dotyczy to klubów z polskiej Ekstraklasy, gdyż jedynie Bruk-Bet Termalica Nieciecza ma sponsora w swojej nazwie. Z kolei w naszej rodzimej pierwszej lidze na takich zasadach funkcjonuje tylko Drutex-Bytovia Bytów.

 

 

Średnia

Budowa nowych stadionów

4,11

Wszechobecne reklamy na obiektach

3,08

Reklamy na strojach zawodników

3,42

Sponsor w nazwie klubu

1,57

Godziny spotkań "narzucone" przez stacje telewizyjne

2,07

Przywiązanie do barw klubowych czy pogoń na pieniędzmi - częsta zmiana klubu przez zawodnika

2,22

Komercyjne wykorzystanie barw klubowych przy produkcji gadżetów, które uczestnikowi spotkania na stadionie raczej potrzebne nie sa - klubowa bielizna, leżaki, słodycze, napoje etc.

2,43

Ceny biletów adekwatne, do jakości widowiska

2,88

Polityczne decyzje dotyczace, pilki podporzadkowane glownie pod biznes

1,66

Tworzenie zespołów przez koncerny - > Red Bull

1,89

Zmiany herbów

1,43

Rebranding

2,20

Zmiany herbów na potrzeby współpracy zagranicznej

1,31

Turnieje organizowane poza granicami kraju dla kibiców zagranicznych

3,47

Pozyskiwanie sponsorów tylko na pewne rynki zbytu

2,82

 

Jeśli przyjrzeć się temu zestawieniu, uwzględniając podział na ligi to da się zauważyć, iż w żadnym punkcie różnice nie są

znaczące. Na uwagę zasługuje fakt, że najwyższe średnie w większości punktów dotyczą pierwszej ligi polskiej.

 

 

 

 

Średnia

 
 

Budowa nowych stadionów

Ekstraklasa

4,06

 

Pierwsza liga

4,21

 

Druga liga i niżej

4,12

 

Ogółem

4,10

 

Wszechobecne reklamy na obiektach

Ekstraklasa

3,10

 

Pierwsza liga

3,14

 

Druga liga i niżej

3,01

 

Ogółem

3,07

 

Reklamy na strojach zawodników

Ekstraklasa

3,46

 

Pierwsza liga

3,56

 

Druga liga i niżej

3,28

 

Ogółem

3,42

 

Sponsor w nazwie klubu

Ekstraklasa

1,58

 

Pierwsza liga

1,58

 

Druga liga i niżej

1,47

 

Ogółem

1,54

 

Godziny spotkań "narzucone" przez stacje telewizyjne

Ekstraklasa

2,12

 

Pierwsza liga

1,99

 

Druga liga i niżej

1,97

 

Ogółem

2,05

 

Przywiązanie do barw klubowych czy pogoń na pieniędzmi - częsta zmiana klubu przez zawodnika

Ekstraklasa

2,20

 

Pierwsza liga

2,27

 

Druga liga i niżej

2,18

 

Ogółem

2,20

 

Komercyjne wykorzystanie barw klubowych przy produkcji gadżetów, które uczestnikowi spotkania na stadionie raczej potrzebne nie sa - klubowa bielizna, leżaki, słodycze, napoje etc.

Ekstraklasa

2,43

 

Pierwsza liga

2,55

 

Druga liga i niżej

2,34

 

Ogółem

2,42

 

Ceny biletów adekwatne, do jakości widowiska

Ekstraklasa

2,91

 

Pierwsza liga

2,96

 

Druga liga i niżej

2,80

 

Ogółem

2,88

 

Polityczne decyzje dotyczace pilki, podporzadkowane glownie pod biznes

Ekstraklasa

1,66

 

Pierwsza liga

1,65

 

Druga liga i niżej

1,58

 

Ogółem

1,64

 

Tworzenie zespołów przez koncerny - > Red Bull

Ekstraklasa

1,90

 

Pierwsza liga

1,89

 

Druga liga i niżej

1,80

 

Ogółem

1,86

 

Zmiany herbów

Ekstraklasa

1,45

 

Pierwsza liga

1,49

 

Druga liga i niżej

1,31

 

Ogółem

1,41

 

Rebranding

Ekstraklasa

2,20

 

Pierwsza liga

2,28

 

Druga liga i niżej

2,13

 

Ogółem

2,19

 

Zmiany herbów na potrzeby współpracy zagranicznej

Ekstraklasa

1,28

 

Pierwsza liga

1,36

 

Druga liga i niżej

1,23

 

Ogółem

1,28

 

Turnieje organizowane poza granicami kraju dla kibiców zagranicznych

Ekstraklasa

3,40

 

Pierwsza liga

3,51

 

Druga liga i niżej

3,49

 

Ogółem

3,45

 

Pozyskiwanie sponsorów tylko na pewne rynki zbytu

Ekstraklasa

2,84

 

Pierwsza liga

2,83

 

Druga liga i niżej

2,73

 

Ogółem

2,80

 

 

TRYBUNY

 

Respondenci zostali też poproszeni o ocenę współczesnych trendów w piłce nożnej w kontekście trybun i wszystkiego, co z nimi związane. Podobnie, jak wcześniej, jako narzędzie do tego posłużyła skala od 1 do 5. Z odpowiedzi wynika, że największą aprobatą wśród kibiców cieszy się catering na stadionach (4, 09), dzięki któremu na przykład w przerwie meczu jest okazja, by się posilić czy uzupełnić płyny – tylko tak kwestia osiągnęła średnią powyżej 4,00. Tymczasem średnią powyżej 3, 00 uzyskały jedynie akcje PR-owe w trakcie przerwy w meczu (3, 07) oraz zapełnianie trybun darmowymi wejściówkami (3,02). W pierwszym przypadku jest to miły wypełniacz czasu między pierwszą a drugą połową meczu, w którym rozrywkę można zapewnić zarówno młodszym, jak i starszym fanom. Natomiast darmowe wejściówki to dobry sposób na przyciągnięcie – zwłaszcza dzieci i młodzieży – na stadion, kiedy drużyna rozgrywa mecz z mniej renomowanym zespołem. Wówczas ci, którzy przyjdą za darmo mają okazję poznać atmosferę i przekonać się do niej, co może zaowocować zakupem biletu na kolejne spotkanie, a nawet namówieniem na przyjście rodziny lub znajomych. Z badań wynika jednak, że kibice nie do końca są przekonani do tego typu trendów. Z kolei najmniej aprobowanym trendem jest zamykanie trybun (1, 20), kiedy to czasami przez nieodpowiedzialność kilku osób, cierpią sympatycy, którzy zachowują się prawidłowo. Ze zdecydowanym brakiem poparcia spotkało się też przekładanie dobra sponsora ponad klub i kibiców (1, 38), kojarzenie stadionów z galeriami (1, 45) oraz sprzedaż klubu z nastawieniem na komercjalizację (1,49). Niezbyt dobrą opinię odpowiadający mają również w temacie prowadzenia akcji PR-owych sprzecznych z charakterystyką klubu (1, 60) – wszak fani chcieliby, aby ich klub miał swoją ustaloną tożsamość i pielęgnował ją, a nie odchodził od niej z powodów komercyjnych.

 

 

Średnia

Penalizacja odpalania pirotechniki

2,79

Monitoring

2,21

Listy wyjazdowe

2,47

Crowdfunding

2,90

Sponsorowane oprawy

2,66

Wuwuzele, malowanie twarzy, popcorn i Coca - Cola, czyli piknik na trybunie

1,84

Catering na stadionach

4,09

Zamykanie trybun

1,20

Akcje PR-owe w trakcie przerwy w meczu

3,07

Ceny gadżetów

2,84

Nastawienie klubu na kibica Premium

2,32

Wysokie ceny biletów

1,73

Przekładanie dobra sponsora ponad klub i kibiców

1,38

Prowadzenie akcji PR-owych sprzecznych z charakterystyka klubu

1,60

Kojarzenie stadionów z galeriami

1,45

Sprzedaż klubu z nastawieniem na komercjalizacje

1,49

Prowadzenie kont specjalnie w innych językach, zeby, dopasowac sie do kibica

2,98

Zapełnianie trybun darmowymi wejściówkami

3,02

 

Ponownie dokonując podziału na poszczególne ligi piłkarskie w Polsce, w większości punktów można zauważyć wyższe średnie w odniesieniu do Ekstraklasy i Pierwszej ligi, a niższe w kontekście Drugiej ligi oraz niższych lig.

 

 

Średnia

 
 

Penalizacja odpalania pirotechniki

Ekstraklasa

2,82

 

Pierwsza liga

2,94

 

Druga liga i niżej

2,67

 

Ogółem

2,79

 

TRYBUNY. Ocen prosze wspolczesne trendy w pilce nożnej.: Monitoring

Ekstraklasa

2,29

 

Pierwsza liga

2,23

 

Druga liga i niżej

2,07

 

Ogółem

2,21

 

Listy wyjazdowe

Ekstraklasa

2,59

 

Pierwsza liga

2,60

 

Druga liga i niżej

2,22

 

Ogółem

2,47

 

Crowdfunding

Ekstraklasa

3,00

 

Pierwsza liga

2,80

 

Druga liga i niżej

2,81

 

Ogółem

2,90

 

Sponsorowane oprawy

Ekstraklasa

2,68

 

Pierwsza liga

2,91

 

Druga liga i niżej

2,50

 

Ogółem

2,66

 

Wuwuzele, malowanie twarzy, popcorn i cola, czyli piknik na trybunie

Ekstraklasa

1,89

 

Pierwsza liga

1,89

 

Druga liga i niżej

1,74

 

Ogółem

1,84

 

Catering na stadionach

Ekstraklasa

4,06

 

Pierwsza liga

4,09

 

Druga liga i niżej

4,12

 

Ogółem

4,09

 

Zamykanie trybun

Ekstraklasa

1,24

 

Pierwsza liga

1,21

 

Druga liga i niżej

1,13

 

Ogółem

1,20

 

Akcje PR-owe w trakcie przerwy w meczu

Ekstraklasa

3,13

 

Pierwsza liga

3,28

 

Druga liga i niżej

2,87

 

Ogółem

3,07

 

Ceny gadżetów

Ekstraklasa

2,73

 

Pierwsza liga

3,01

 

Druga liga i niżej

2,92

 

Ogółem

2,84

 

Nastawienie klubu na kibica Premium

Ekstraklasa

2,36

 

Pierwsza liga

2,48

 

Druga liga i niżej

2,20

 

Ogółem

2,33

 

Wysokie ceny biletów

Ekstraklasa

1,74

 

Pierwsza liga

1,86

 

Druga liga i niżej

1,65

 

Ogółem

1,73

 

Przekładanie dobra sponsora ponad klub i kibiców

Ekstraklasa

1,36

 

Pierwsza liga

1,41

 

Druga liga i niżej

1,39

 

Ogółem

1,38

 

Prowadzenie akcji PR-owych sprzecznych z charakterystyka klubu

Ekstraklasa

1,59

 

Pierwsza liga

1,65

 

Druga liga i niżej

1,60

 

Ogółem

1,60

 

Kojarzenie stadionów z galeriami

Ekstraklasa

1,42

 

Pierwsza liga

1,50

 

Druga liga i niżej

1,48

 

Ogółem

1,45

 

Sprzedaż klubu z nastawieniem na komercjalizacje

Ekstraklasa

1,52

 

Pierwsza liga

1,53

 

Druga liga i niżej

1,43

 

Ogółem

1,49

 

Prowadzenie kont specjalnie w innych językach, żeby dopasować sie do kibica

Ekstraklasa

2,98

 

Pierwsza liga

3,04

 

Druga liga i niżej

2,95

 

Ogółem

2,98

 

Zapełnianie trybun darmowymi wejściówkami

Ekstraklasa

3,02

 

Pierwsza liga

3,10

 

Druga liga i niżej

2,99

 

Ogółem

3,03

 

 

Podsumowując: Na podstawie wyników badań jesteśmy w stanie wykreować sobie współczesny obraz kibica piłki nożnej, jako:

  • Kibica oddanego wspieranemu klubowi oraz całej dyscyplinie, przywiązanego do symboli klubu (barw, herbu, nazwy),

  • Kibica, który w pełni akceptuje reklamy obecne na stadionie oraz strojach zawodników, ale jest stanowczo przeciwny zawieraniu sponsora w nazwie klubu,

  • Kibica, który oprócz „dania głównego” w postaci meczu chce mieć dostarczane inne atrakcje w czasie przerwy, ale tylko takie, które nie są sprzeczne z charakterystyką klubu,

  • Kibica, który swoje przywiązanie do symboli klubu potrafi pokazać kupując gadżety w sklepikach klubowych i według, którego tamtejsze ceny wcale nie są za wysokie,

  • Kibica, który chce uczestniczyć w aktywnym dopingu na pełnym stadionie,

  • Kibica, który jest przede wszystkim przywiązany do klubu i wydarzeń boiskowych, a nie do sponsorów i wszelkim pozaboiskowych spraw.

 

Metodologia:

Badanie zrealizowano w dniach na próbie 1432 kibicach piłkarskich. Jako technikę przyjęto ankietę internetową. Link z dostępem do ankiety kolportowano poprzez media społecznościowe portalu 12zawodnik.pl oraz wśród osób z bazy danych Sport Analytics.

 

 

Sport Success