Wizerunek i potencjał marketingowy Lotto Superligi
news
autorAdam Białek / 2017-07-13

Trudne początki i kluczowa zmiana

W tenisa stołowego grali chyba wszyscy z nas. Starsza część z Was pamięta z pewnością sukcesy Andrzeja Grubby, Leszka Kucharskiego oraz legendarne rywalizacje reprezentacji Polski w europejskiej Superlidze. Niestety następne lata przyniosły tej dyscyplinie wiele lat posuchy, przez co zmalało zainteresowanie szerszej publiczności ping-pongiem. Ostatnie lata to jednak początek odrodzenia tenisa stołowego, czego wynikiem były dwa medale ostatnich Mistrzostw Europy (brązowy Kuby Dyjasa w singlu oraz srebrny pary deblowej Kuba Dyjas i Daniel Górak). Z pewnością duży wpływ na poprawę wizerunku tenisa stołowego miała Lotto Superliga, uznawana obecnie za jedną z trzech najsilniejszych lig w Europie.

Początki Superligi jednak nie były usłane różami. Mecze trwające po cztery godziny powodujące słabnące zainteresowanie kibiców oraz mediów sprawiały, że najwyższa klasa rozgrywkowa tenisa stołowego potrzebowała zmian. W 2009 roku powstała spółka Polska Superliga Tenisa Stołowego, w wyniku umowy pomiędzy klubami tenisa stołowego mężczyzn uczestniczącymi w rozgrywkach najwyższego szczebla - ekstraklasy, które były inicjatorem powołania spółki, mającym blisko 77% udziałów. Superliga do dziś posiada wyłączne prawa medialne i marketingowe do rozgrywek prowadzonych przez Polski Związek Tenisa Stołowego, w ramach ekstraklasy tenisa stołowego mężczyzn.

To właśnie Lotto Superliga zainicjowała wszystkie zmiany, mające na celu sprawić by liga stała się bardziej interesująca i medialna. Superliga rozpoczęła od skrócenia spotkań ligowych, pozyskania sponsora tytularnego (którym  początkowo zostało miasto Białystok) oraz organizacji eventów, które miały na celu promować rozgrywki oraz samą dyscyplinę.

Sponsorzy, telewizja i najlepsi zawodnicy

Przez te osiem lat funkcjonowania Superliga poczyniła ogromny postęp marketingowy i wizerunkowy, czego efektem było zaangażowanie się totalizatora sportowego, który od sezonu 2015/2016 jest sponsorem tytularnym rozgrywek. Największą zmianą było jednak wejście bogatych firmy, które zdecydowały się zainwestować w drużyny występujące w Lotto Superlidze. Takie firmy jak Morliny, Energa, Unia, Dekorglass czy Dartom, od kilku lat inwestują spore pieniądze w drużyny w Ostródzie, Toruniu, Grudziądzu, Działdowie i Grodzisku Mazowieckim.  

Niewątpliwie do inwestycji swoich środków w ping-ponga zachęciła ich możliwość promocji. Od 2009 roku rozgrywki Superligi pokazywane są w telewizji (obecnie w każdym oddziale regionalnym TVP3), a każde spotkanie ma oglądalność blisko 500 tys. W trakcie relacji w prawie każdym spotkaniu widać pełne hale i rosnące zainteresowanie kibiców, których liczba często oscyluje w okolicach 500. Oczywiście nie są to wypełnione hale Ergo Areny w Gdańsku czy Atlas Areny w Łodzi, jednak należy pamiętać, że tenis stołowy cieszy się mniejszym zainteresowanie kibiców niż siatkówka, koszykówka czy piłka ręczna.

Kluby Lotto Superligi znajdują się w mniejszych miastach takich jak wspomniany Grodzisk Mazowiecki, Działdowo czy Ostróda. Jednak z roku na rok zwiększa się nie tylko budżet klubów (często przekraczający milion złotych ), ale również poziom sportowy. Coraz częściej na grę w Lotto Superlidze decydują się najlepsi zawodnicy na świecie. W zakończonym sezonie 20160/2017 Bogoria Grodzisk Mazowiecki pozyskała Panagiotisa Gionisa, który wcześniej występował w Borussi Dusseldorf, najbardziej utytułowanej drużynie w Europie. Pod względem poziomu sportowego wiele ekspertów uważa Lotto Superligę, jako trzecią (tuż po niemieckiej i francuskiej) najlepszą ligę w Europie.

Również z roku na rok miasta przekazują większą ilość pieniędzy dla klubów, traktując ich start w Lotto Superlidze i europejskich pucharach, jako dobrą promocję miasta. Dla przykładu gmina Grodzisk Mazowiecki wspiera Bogorię, obecnego Drużynowego Mistrza Polski kwotą 350 tys. zł. W wspomnianym sezonie 2016/2017 miasto Kobyłka organizowało finał Lotto Superligi, na który przyjechali kibice z różnych części kraju, co również stanowiło doskonałą promocję miasta.

Perspektywa na przyszłość

Coraz większa ilość sponsorów chcących zainwestować w kluby oraz Lotto Superligę sprawia, że liga ma coraz większy potencjał marketingowy i wizerunkowy. Od dłuższego czasu o Lotto Superlidze piszą nie tylko lokalne media, ale również najpopularniejsze media internetowe w kraju na czele z Przeglądem Sportowym, Onet.pl czy Sport.pl. Lotto Superliga przeznacza również coraz więcej pieniędzy na organizację eventu. Co roku organizowany jest akcja „Pingpongowy Nowy Świat”. W trakcie dwóch weekendów wrześniowych na jednej z najbardziej znanych ulicy w Warszawie ustawiane są stoły do tenisa stołowego, na których można cały dzień grać z takimi gwiazdami polskiego tenisa stołowego jak Lucjan Błaszczyk, Natalia Partyka czy Daniel Górak. Podobne akcja odbywa się również w Białymstoku, gdzie zachęca się dzieci i osoby pełnoletnie do uprawiania tenisa stołowego oraz zachęcania do przychodzenia na mecze Lotto Superligi.

Przez te osiem lat z pewnością Lotto Superliga poczyniła ogromny skok wizerunkowy i marketingowy, jednak w dalszym ciągu jest jeszcze dużo do zrobienia w tym aspekcie. Z pewnością, aby cała Lotto Superliga i polski tenis stołowy zyskał na medialności niezbędny jest sukces jednego z naszych rodaków na imprezie mistrzowskiej. Największe szanse na to ma Kuba Dyjas, który ma zaledwie 23 lata, a już notowany jest w 20 najlepszych zawodników w Europie. Jego sukcesy, mimo że na co dzień nie występuje w Lotto Superlidze mogłyby sprawić, że ligą zainteresują się dodatkowi sponsorzy i kibice.

Sport Success