Wykorzystanie technologii Virtual Reality w wydarzeniach sportowych.
news
autorBartosz Kałużny / 2017-02-22

Virtual Reality czyli najprościej mówiąc wirtualną rzeczywistości, według Jarona Laniera uważanego za twórcę tego pojęcia, można zdefiniować jako „sposób użycia technologii komputerowej w tworzeniu efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie przestrzennej obecności” . W dzisiejszych czasach rzeczywistość wirtualną uzyskuje się głównie poprzez generowanie obrazów i efektów akustycznych, najczęściej w trybie 3D. Czy technologia wirtualnej rzeczywistości może być z powodzeniem wykorzystywana w relacjach sportowych?

Pierwsze próby odbyły się już w Stanach Zjednoczonych, gdzie transmitowano w VR mecz koszykarskiej ligi NBA, piłki nożnej pomiędzy Manchesterem United a FC Barceloną, hokejowej ligi NHL, wyścig popularnej za oceanem serii NASCAR oraz turniej golfowy U.S. Open. Kamery najczęściej rozstawiane są w atrakcyjnych miejscach, np. okolice toru lub ławki rezerwowych,  do których w normalnych warunkach nie mielibyśmy dostępu, a dzięki temu realizm odczuć jest niewyobrażalnie większy niż  podczas tradycyjnej relacji, nie oglądamy meczu z poziomu kanapy przed telewizorem, ale faktycznie w nim uczestniczymy, doświadczamy wydarzeń na boisku co niesie dodatkowo ogromny ładunek emocjonalny.

Rozwój technologii Virtual Reality pozwoli klubom i organizacjom sportowym zapełniać swoje wirtualne stadiony nawet milionami kibiców, a jeżeli dodamy do tego możliwość powtórek z różnych ujęć w czasie rzeczywistym, będzie to przełom i nowy rozdział w historii przekazów sportowych, dzięki, któremu będzie można dotrzeć do większej liczby kibiców. Szacuje się, że rynek transmisji sportowych VR już teraz wart jest nawet 4 miliardy dolarów. Na pewno jest to obszar, który powinien być rozwijany, ponieważ może przynieść przełom w transmitowaniu wydarzeń sportowych. 

Na koniec  pozwolę sobie wybiec myślami w dalszą  przyszłość, gdy kamery zostaną zminiaturyzowane do tego stopnia, że bez problemu będą mogli mieć na sobie zawodnicy, a kibic będzie miał możliwość wirtualnego uczestnictwa w meczu z perspektywy gracza, wtedy sprostamy oczekiwaniom kibiców, którzy chcą choć przez moment poczuć się jak ich idole.

Sport Success