Wnioski i działania po wiosennym badaniu opinii kibiców
news
autorSport Analytics / 2016-09-30

Za przygotowanie, przeprowadzenie badania i sporządzenie raportu odpowiedzialna była niezależna firma zajmująca się badaniem rynku w branży sportowej, Sport Analytics. W wielu konsultacjach czynny udział brało Stowarzyszenie Kibiców Lecha Poznań.

„Około stu tysięcy kibiców w ciągu roku odwiedza mecze Kolejorza rozgrywane przy Bułgarskiej. Wielokrotnie więcej zasiada w czasie meczów przed telewizorami, komputerami, czy odbiornikami radiowymi. Deklarujących swoją sympatię dla Lecha są miliony. Wszyscy mają jedną wspólną cechę – zależy im na dobru klubu” – czytamy we wstępie do raportu z badania, z którego sporządzono w sumie 20 podstawowych wniosków.

Te opisują cechy charakterystyczne kibiców Lecha, kiedy podejmują decyzję o przyjściu na INEA Stadion, co im w tym przeszkadza, czy korzystają z przygotowanej dla nich oferty dnia meczowego, jak smakuje im jedzenie na Bułgarskiej. Ankieta daje też wyraźne oceny dotyczące poziomu bezpieczeństwa na trybunach, dostępu do informacji biletowych, łatwości dokonania zakupu, czy źródła pozyskiwania najświeższych informacji o Kolejorzu.

- To dla nas niezwykle cenna wiedza, która pozwoli nam podjąć odpowiednie działania mające na celu stałe podnoszenie jakości w usługach, które dostarczamy kibicom - mówi Sebastian Starczewski, dyrektor marketingu Lecha. - Niektóre inicjatywy mieszczące się w zakresie badania już zostały podjęte, a ich skuteczność będziemy mierzyli przy okazji kolejnej ankiety.

Statystyczny kibic Kolejorza ma od 18 do 44 lat, zaledwie co piąty z nich jest kobietą. Najliczniejszą grupą stanowią mężczyźni w wieku od 25 do 34 roku. Czterech na dziesięciu kibiców cieszy się stażem stadionowym wynoszącym od 5 do 14 lat. Podobną grupę stanowią sympatycy deklarujący „chodzenie na Kolejorza” od 1 roku do 4 lat, od 15 do 24 lat i powyżej 25 lat (od 15,1% do 18,6%).

Zdecydowana większość przychodzi na mecze ze znajomymi (ponad 70%) oraz rodziną (27%). Co jest dla nich wtedy najważniejsze? Z deklaracji jasno wynika, że o wyjątkowości Bułgarskiej stanowi atmosfera stadionu i doping kibiców, poziom sportowy spotkań, a także emocje związane z przebiegiem samego starcia.

- Raport wyraźnie wskazuje, że kibicowskie debiuty na meczach Poznańskiej Lokomotywy są ściśle związane z lokalnością klubu, czyli silnymi poznańskimi i wielkopolskimi korzeniami - kontynuuje Sebastian Starczewski. - Ponadto najczęściej do podjęcia decyzji o przyjściu na Bułgarską skłoniły albo tradycje rodzinne, dopingowanie klubu z pokolenia na pokolenie, albo zachęty znajomych. To dowód na to, że Kolejorz w regionie jest po prostu fenomenem.

W badaniach nie brakuje też wielu podpowiedzi, w którą stronę powinny pójść działania klubu, aby jego sympatykowi systematycznie podnosić komfort kibicowania. W związku z tym już rozpoczęły się prace nad poprawą funkcjonowania parkingu żwirowego w dniach meczowych. Od początku sezonu przed INEA Stadionem działa Strefa Rodzinna, która oferuje atrakcje dla najmłodszych, a także poszerzona została formuła działania Lech TV, które zapewnia informacje na żywo zarówno przed meczem, jak i po ostatnim gwizdku. Niedawno uruchomiona została też nowa strona internetowa klubu, która - według badań - jest najważniejszym źródłem informacji o Kolejorzu dla 70% kibiców.

Warto podkreślić, że bardzo istotne były głosy krytyczne, podnoszone choćby w kwestiach bezpośrednich kontaktów z klubem, na przykład w przypadku przepustowości infolinii telefonicznej. Już wkrótce uruchomiony zostanie zupełnie nowy system obsługi kibiców, który będzie miał zapewnić nie tylko efektywne wsparcie, ale też gwarantujące wysoką jakość świadczonych usług. W miarę możliwości zwiększona zostanie częstotliwość spotkań z przedstawicielami klubu, tj. Zarządu, sztabu szkoleniowego, piłkarzy, czy byłych zawodników Lecha.

Metodologia

- W badaniu wzięło udział 2817 respondentów. W ostatecznej analizie wzięto pod uwagę odpowiedzi 2378 kibiców i sympatyków - mówi Paweł Chmielowski, analityk ze Sport Analytics. - Wartość ta została uzyskana po odrzuceniu odpowiedzi osób poniżej 18 roku życia (osoby nie brały udziału w badaniu; w przypadku zaznaczenia wieku poniżej 18 roku życia automatycznie wyświetlany był ekran podziękowania za udział).

Dodatkowo, zgodnie z konwencją statystyczną, usunięto wartości odstające (przypadkowe i nierealne). Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie kibiców klubu. Dzięki założonej metodologii z 95% pewnością osiągamy 2% błędu statystycznego. - Struktura populacji znana jest dzięki dostępowi do danych z zakupowych baz danych Lecha Poznań. Były one analizowane w trakcie uprzednich działań analityczno-statystycznych realizowanych na potrzeby Kolejorza - tłumaczy Chmielowski.

- Samo narzędzie oparte jest o dobre praktyki z klubów zachodnioeuropejskich - mówi dr Marcin Cybulski ze Sport Analytics. - Jest ono cykliczne. Pierwszy pomiar pomoże klubowi zwrócić uwagę na niektóre aspekty jego działalności. Kolejne zaś będą już oceniały jego pracę. Obserwując badania np. w Premier League zauważaliśmy, że cykliczność badań jest kluczem do sukcesu w rozwoju relacji z kibicami.

Przeprowadzone wiosną badanie na stałe zostanie wpisane w plan aktywności klubowych i już wkrótce będzie miało swoją kolejną odsłonę, a jego efekty ponownie zostaną przekazane Stowarzyszeniu Kibiców Lecha Poznań oraz do publicznej wiadomości. Cel jest jasny. Ma pomóc w przygotowywaniu rozwiązań najważniejszych problemów, podnosząc równocześnie jakość relacji z kibicami

Raport z badania przygotowanego przez Sport Analytics znajduje się tutaj >>>

Źródło: http://www.lechpoznan.pl/aktualnosci,2,wnioski-i-dzialania-po-wiosennym-badaniu-opinii-kibicow,25070.html

Sport Success