Text mining – do czego przyda się w prowadzeniu klubu sportowego?
news
autorPaweł Chmielowski / 2016-09-28

Co to jest text mining i jakie ma znaczenie?

Amerykański wywiad wykorzystuje techniki komputerowej analizy tekstu do śledzenia terrorystów i przestępstw bankowych. Sam też, wpisując jakiekolwiek hasło w Google, bezwiednie (lub nie) korzystasz ze skomplikowanych algorytmów przetwarzających język naturalny. To oczywistości.

Rzadko kto jednak myśli nad tym, jak text mining może wykorzystać zwyczajny klub sportowy. W jaki sposób swoją wypowiedź może budować rzecznik prasowy lub swoją strategię dział marketingu?

Granica między badaniami jakościowymi a ilościowymi się zaciera. Tak – text mining to jeden z najlepszych tego przykładów. W teorii polega na statystycznej analizie tekstów pod kątem występowania określonych słów kluczowych, wiązek wyrazów itd.. W praktyce zaś na odkrywaniu sposobu, w jaki sposób o czymś się mówi.

Znacie hipotezę Sapira i Whorfa? Tę, którą pięknie zaprezentował Wittgenstein w zdaniu „granice języka to granice świata”? Nie? Tymczasem spin doktorzy Obamy zdawali sobie z niej sprawę całkiem nieźle. Stałe analizowanie dużych ilości tekstów pozwoliło im nie tyle na odkrycie, co wyborcy mówią, ale w jaki sposób myślą o kandydacie. Efekty? Kilku ekspertów oceniało niedawno, że umiejętne zastosowanie analiz Big Data w kampanii prezydenckiej było jednym z decydujących czynników wygranej Obamy. Na podstawie text miningu można było układać treść oraz formę przemówień i spotów.

 

 

Nie trzeba chyba tłumaczyć, że sytuację tę łatwo przenieść na grunt klubów sportowych (i to nie tylko tych największych). Choć w Polsce text mining nadal jeszcze kojarzony jest raczej z wyszukiwarkami i „inteligentnymi” algorytmami klasyfikacji, coraz częściej stosowany jest do analizy i – tym samym – dostarczania wiedzy o sympatykach klubu. Oto dwa konkretne zastosowania text miningu w klubach sportowych (dotyczy również przedsiębiorstw będących sponsorami tychże):

Przykład 1:

Klub "X" grający w najwyższej klasy rozgrykowej w Polsce chce dowiedzieć się, jakie cechy widowiska sportowego wpływają na zadowolenie kibica, a jakie „zachęcają go” by negatywną opinią podzielił się z resztą świata. Przeprowadzona zostaje kompleksowa analiza wypowiedzi, która porównuje wydźwięk emocjonalny wypowiedzi z używanymi słowami kluczowymi. Klient otrzymuje konkretną informację – np.  że tańsze jedzenie i napoje oraz wywiady/skróty emitowane na telebimach to główne czynniki, które mogłyby zachęcić kibiców do wcześniejszego przychodzenia na stadion.

Przykład 2:

Duży klub piłki siatkowej "Y" monitoruje wydźwięk emocjonalny wszystkich wypowiedzi na jego temat pojawiających się w Internecie. W pewnym momencie pojawia się coraz więcej negatywnych komentarzy. Frekwencja leci na łeb na szyje, a klub utrzymuje się na niezmiennym poziomie sportowym. Co się stało? Cóż, klub nie musi szukać po omacku – analiza koszykowa tekstu wykaże, że negatywne komentarze zawierają najczęściej zdania o tym, że numery miejsc na biletach są dublowane (przez co tworzy się zamieszanie na trybunach) oraz nie są respektowane zniżki na bilety ulgowe.

A przecież nie było "reklamacji".

Być może więc text mining jest tym narzędziem, które – choć nie bada ogółu populacji – jest w stanie analizować wypowiedzi najbardziej opiniotwórczych kibiców?

Plus? W odpowiednim momencie możemy zapobiec zagrożeniom.

Jeszcze do tego wrócimy.

Sport Success