Jak stworzyć dobrą analizę. Jak określić profil kibica?
news
autorPaweł Chmielowski / 2016-06-04

Ile kosztuje analiza meczowa, wyliczenie ekwiwalenty reklamowego, określenie profilu kibica?

Ileż razy słyszeliśmy podobne pytanie? Jestem pewien, że nie raz.

A ile kosztują buty?

No właśnie. Można je kupić już za 25 złotych (albo i taniej), ale też i za ponad milion dolarów. Jest jeszcze drugie podobieństwo. Tak źle zrobione buty jak i analiza choćby kosztowały krocie nie przyniosą klientowi pożytku. Wręcz przeciwnie. W obu można zaliczyć upadek.

 Uwaga! Zdradzamy nasze know-how.

Raport

Na co zwracać uwagę?

We wstępnej fazie proponowałbym skupić się na barierach. Na problemach i zagrożeniach. Niczym urzędnik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Nie zrażajmy jednak do siebie potencjalnego klienta.

Problemy badawcze.

Klient rzadko wie, czego chce.
Musisz zdiagnozować bolączki, aby dostarczyć remedium.

Problemy badawcze. Raport

 

Wycena badania.

Klient będzie chciał uzyskać jak najbardziej konkretny kosztorys bez udostępniania informacji i ujawniania swoich potrzeb.
Zapytaj się więc swojego klienta o cenę butów! Ile kosztują buty?
Niech poda jedną uniwersalną cenę dla każdego buta na świecie.
Albo napomknij o uniwersalnym wzroście każdego człowieka.

Wycena badania. Raport.

 

Rozmowa z klientem.

Wątpliwości. Klient zawsze ma wątpliwości.
Na przykład co do ceny. Rozmawiajcie otwarcie!

Rozmowa z klientem. Raport

 

Identyfikacja wizualna.

Nie ma to jak chaos w papierach i "włażenie sobie" w kompetencje.
Zachowaj spójność w kontaktach - pamiętaj o jednolitej identyfikacji wizualnej.
I jednej osobie odpowiedzialnej za kontakt z danym klientem.

Identyfikacja wizualna. Raport

 

Wnioski i rekomendacje.

W raporcie oddziel wnioski  od rekomendacji.
To jedyne rozdziały raportu, które interesują "szefa".

Wnioski i rekomendacje. Raport

 

Metodologia badania.

 Zastosuj jasny opis metodologii badania.
Nie przesadzaj z opisem.
Klient nie jest zainteresowany technikaliami. "Szef" nie czytuje metodologii.

Metodologia badania. Raport

 

Literówki.

Przed wysłaniem przeczytaj raport dwanaście razy.
Potem przekaż innej osobie - w celu kontroli Twojej weryfikacji literówek.
Literówki to nasz wórg. Wyślij raport.
I od razu przeproś za literówki.

Literówki. Raport

 

Przejrzysty raport.

Raport musi być jasny. Nie może paść pytanie "dlaczego?".
Przynajmniej nie w sferze podstawowych treści.
Raport musi odpowiedzieć na pytanie "dlaczego?" sam z siebie.
Ale pogłębiające "dlaczego?" zawsze jest mile widziane.

Przejrzysty raport.

 

Zrozumiały raport.

Raport ma być krótki, treściwy i na temat, tak żeby czas
do zapoznania się z nim ograniczyć do minimum.
Czas "szefa". Przygotuj więc dwie wersje. Dla "szefa" i "zespołu".

Zrozumiały raport.

 

Prosty raport.

Dostosuj język do odbiorcy. Język ma być prosty.
Pamiętaj o "szefie"!

Prosty raport.

 

Opisy wykresów.

Każdy wykres musi być opisany w taki sposób,
by mógł funkcjonować samodzielnie.
Pewnie ktoś będzie chciał wykorzystać je na firmowych zebraniach.
Dostaną drugie życie w Prezi lub PowerPoint.
Ułatw ludziom życie!

Opisy wykresów. Raport

 

Konkretne rekomendacje.

Konkretna rekomendacja.
Pomyśl o rekomendacjach, korzystaj z zewnętrznych ekspertów.
Zaskocz zamawiającego próbą rozwiązania jego problemów.
Może spojrzenie z metapoziomu będzie "strzałem w dziesiątkę"!

Konkretne rekomendacje. Raport

 

 

I rzecz najważniejsza. Jaka? Pisz pawel@sportanalytics.pl Powiem Ci!

 

 

Sport Success